Oh happy days?!

12 januari 2014 - Kpando, Ghana

Deze morgen hebben we een kerk bezocht. Om half 10 begon de dienst... We hadden er veel moed op! En hoopte echt op een “Oh happy days”-moment. Helaas was dit niet het geval.. Het was eerder een kakafonie van zang en verschillende muziekinstrumenten. Het grootste amusement was eigenlijk een kleuter dat telkens op onze schoot wou komen of met ons wou spelen…

Ik heb wel een muziekinstrument gezien dat ik graag wil hebben.. Het is moeilijk om uit te leggen. Het is een bol met een staaf waar je hem kan vasthouden. Aan de bol hangt een nest met zaden aan. Als je de bol dan schud, maakt hij geluid. Edward Daddy, de man die ons uitnodigde voor de kerkdienst, wist waar we het konden kopen. Helaas was de persoon niet aanwezig op de markt. Donderdag zou het er wel staan. Blijkbaar zou ik ook veel muziekinstrumenten bij de waterval kunnen kopen..

Na de kerkdienst zijn we nog even iets gaan drinken op het terras en inkopen gaan doen voor ons avondmaal. Edward Daddy heeft namelijk Banku voor ons klaargemaakt. Een typisch gerechtje.. Maar we zijn er toch niet zo zot van… Ik kan de smaak niet echt uitleggen. Het deeg is enorm plakkerig en zuur. De soep die erbij wordt gegeten was gek.. Er zat gedroogde vis bij, die verrassend lekker was. Maar daar bleef het wel bij.

Deze namiddag hebben we ook onze eerste handwas gedaan! Met de ogen van Zurka en Alfa op ons gericht natuurlijk. Het lukte ons aardig! Neen mama, ik ga als ik terug kom echt niet elke keer handwassen!

Alfa vroeg onmiddellijk achter de woordenboek die ik bij had. Je merkt dat het een enorm leergierig persoon is. Hij vroeg onmiddellijk hoe de woordenboek werkte. Vooraan staan de Nederlandse woorden en de Engelse vertaling erachter, achteraan visa versa.

We staan ook allemaal al met Alfa op zijn gsm!

Morgen gaan we naar de RC Boys, observeren. Ik weet niet wat me te wachten staat. Dat maakt me wel wat onzeker en schrikt me wat af.. Al een geluk is het dan ook maar observeren. En eerst moeten we nog langs ons Rejoice gaan. Eens benieuwd wat zij ons te vertellen heeft.

1. Christine:
    14 januari 2014
    Leuk te horen dat het woordenboekje van pas komt !
    En naar dat muziekinstrument ben ik natuurlijk heel benieuwd ... zou het niet zelf te maken zijn ?
    Succes met de stage !
    xxx
  2. Warda (hm) mama:
    14 januari 2014
    Die handwasjes is wel van de jaren stillekes hoor. Ik ben blij dat ons wasmachine hier is en dat we geen uren moeten schrobben. Ik zie in onze tuin de 2 zinken baden nog staan en de zwierder in het kotje. Dus Delphine, dit is zeker niet aan de orde hoor. je kan op je 2 kiekeoren slapen.
    Allee ik ben nieuwschierig naar je klasje, en naar je verhalen.
  3. Nathalie:
    Hoi Delphine!

Pijnlijk herkenbaar allemaal om te lezen ('wauw, is het al bijna een jaar geleden dat ik daar was en dat allemaal ontdekte?!'), maar ik hoop dat jullie er echt massa's van genieten! Ik ben in elk geval onmetelijk jaloers...

Het instrument is, denk ik, een 'Akajé'. Geen idee hoe je het hoort te schrijven, maar zo zeg je het =D Wij hebben ze vorig jaar in Hohoe gekocht, dus als je ze niet op de markt zou vinden, kan je daar ook proberen. Er zijn trouwens ook een soort vingerpianootjes. Maken echt heel mooie melodieën en ze zijn vaak prachtig versierd.

Veel groetjes aan Daddy, Alfa en Oswald (moest je die nog ontmoeten) van mij en veel plezier daar nog!
    Nathalie