Welcome to TNT.

2 maart 2014 - Kpando, Ghana

27 februari 2014.

Deze morgen zijn we (Glenn, Yasmine en ik) vertrokken met de trotro naar Ho. We gingen ons visum verlengen. Ik was al eens naar Accra gegaan en daar zeiden ze dat we gewoon 60 cedi in ons paspoort moesten steken en het afgeven aan de duane, wanneer we op het vliegtuig willen stappen. Maar dat vertrouwde ik precies niet echt…

Het was nogal een gedoe hoor! Alles natuurlijk op zijn gemakske! We moesten een papier invullen. Ik had er een fout op gemaakt dus vroeg ik of ik een nieuw mocht..Neen, dat ‘mochten’ ze niet. Ik moest maar in de stad typex gaan kopen… Ik begon al knorrig te worden want het was bijna middag, we hadden honger, en er kwam geen schot in de zaak. Toen zei de man dat we een pasfoto nodig hadden! Ja lap, die had ik niet bij natuurlijk! Glenn ook niet. Yasmine wel, maar haar foto’s hingen nog met vier aan elkaar.. “Dan moet je in de stad een schaar gaan halen want we hebben er maar één nodig”. Precies of die mensen hebben daar geen schaar?! (ik hoor jullie nu al zeggen “ja, dat is afrika he, die hebben niet evenveel materiaal dan in België”… DAN NOG!! Een schaat?!)  Uiteindelijk heeft Yasmine haar foto toch al kunnen afgeven. Ze was naar een man gegaan die kokosnoten verkocht om zijn machete te vragen om zo een foto af te snijden.

Glenn en ik vertrokken dan maar om pasfoto’s te laten trekken en ook om nog geld af te halen. Dat was nog al eens een zoektocht! De foto’s waren heel snel in orde! Al een geluk.. Het geld daarentegen… Na drie verschillende banken te bezoeken was het ons toch gelukt! En dan moesten we weer naar de immigratiedienst.

Tegen 13.30u zijn we eindelijk kunnen vertrekken van de immigratiedienst.. Al een geluk! Want het volgende dat op onze planning stond was het zwembad!!! Zalig!! Ik heb weer een extra bruin kleurtje gekregen, hoop ik ;-) dit maal ben ik niet verbrand hoor!

We hebben nog een goed avondmaal gegeten. Glenn had kreeft besteld, ik fried plantain met kip en gebakken rijst en yasmine ook fried plantain. Heerlijk!!!

Het begon al heel donker te worden dus we moesten ons wat haasten want we hadden nog een heuse rit voor de boeg: 2uur in een trotro richting Kpando!

Wanneer we weer thuis kwamen ben ik snel in men bed gekropen… Zo’n vermoeiende dag zeg ;-)

28 februari 2014.

Vandaag hebben we geobserveerd in onze laatste school: TNT. Dit is een gemengde school. Je merkt dat ze gesponsord worden door de organisatie IMPAKT. De kleuterschool toch: zij hebben een vrij nieuw en groot gebouw. Het is ook mooi geschilderd met het alfabet erop. (foto’s volgen nog!) Jolien, de glijbaan die jij vorig jaar hebt laten zetten is spijtig genoeg al stuk L maar ik ga eens polsen bij Zurka of hij iets kan regelen!

Ik ga in de TNT in KG1 lesgeven. Ik heb wel de indruk dat ze de Engelse taal niet zo heel goed onder de knie hebben. De juf heeft de hele tijd les gegeven in het Ewe. Dat wordt een heuse opgave dan!

Na het observeren ben ik samen met Edward Daddy naar de RC Boys en de RC Girls gegaan. We zijn gaan kijken hoe groot we de kasten, stoelen en tafel gaan laten maken. Maandag gaan we aan de slag, ik ga hem mee helpen natuurlijk!

Nadien ben ik nog naar de naaisters gegaan. Dit maal niet voor mij maar voor Bandele! Ah ja, hij heeft toch ook nieuwe kleding nodig ? ;-) Jammer genoeg zijn ze nog niet klaar, maandag mag ik er naartoe. En ook dan zullen jullie foto’s te zien krijgen! ;-)

1 maart 2014.

Vandaag zijn Kaat, Anke, Yasmine en ik naar Hohoe gegaan. We moesten eerst een uur wachten totdat onze trotro vol zat.. Pas dan konden we echt vertrekken!

Onze eerste stop was bij de juwelier. Jaja zus en mama, de ontwerpjes zijn binnen! :D Ik ben benieuwd wat hij ervan gaat maken!!

Onze volgende stop was bij de watervallen van Wli. Omdat Kaat en Yasmine ze nog niet hadden gezien, wilden Anke en ik hen begeleiden. Anke ging Kaat meenemen naar de upper falls. (Niet meer voor mij hoor!! Een keer is meer dan genoeg) Ik nam Yasmine mee naar de lower falls. Eens we bij de wli aankwamen, was het twee uur! En dat is dus te laat om de upper falls nog te beklimmen. Dus zijn Kaat en Anke mee naar de lower falls gegaan. Amai, het was duidelijk weekend! Zoveel jovoes (=blanken) hebben we nog nooit bij elkaar gezien!!

2 maart 2014.

Deze morgen ben ik naar Francis geweest, hij werkt in een wood shop. Ik ging mijn souvenirtje halen. Maar helaas is het nog niet klaar. Morgen zou het klaar zijn. Joepie!! :D

Voor de rest ga ik nog werken voor school en mijn dagboek bij houden. (Sorry vriendinnetjes, ik moet hem nog eens updaten! Maar jullie tekstjes maken me wel erg blij hoor! Zo fijn om af en toe eens een tekstje te lezen van jullie!)

1. Kim Noens:
    2 maart 2014
    Ik ben altijd blij om te horen dat het er goed gaat :) je had weer een prachtig kleedje aan ik veronderstel eentje gemaakt door de naaisters :) ik ga blij zijn als je terug bent :) om je fotos te zien en om bij te praten.

Ik mis je!

Xx