Goodbye RC Girls...! :'(

26 februari 2014 - Kpando, Ghana

25 februari 2014.

Vandaag was het marketday! Haha… Jaja, ’t is weer van da! ;-) Maar geen paniek mama, ik heb me goed ingehouden om stofjes te kopen! Dit maal heb ik me gefocust op de stofjes voor zus. Ja, zus ik hoop dat je ze ok vind hoor… ’t is niet gemakkelijk om eenvoudige stofjes te vinden in de felle stoffenwinkels hier! :D

We zijn, voordat we naar de markt zijn gegaan, nog naar de naaisters gegaan. Ja sorry mama, er was een nieuw kleedje klaar :D Maar je hebt het gezien op skype he.

26 februari 2014.

Vandaag was het de laatste lesdag op de RC Girls. Ik heb er echt van genoten om hier les te geven! Je merkte gewoon dat deze leerkrachten het echt apprecieerden. Ik heb met de kleuters een hinkelpad getekend. Zo konden ze al spelenderwijs nog meer oefenen op de cijfers. En man, wat een gat in de markt was dat! Zelfs de kinderen van P1 wilden meedoen.

Op het einde van onze lesdag werden we door de directrice bijeen geroepen. Daar zaten we dan.. Met zen vieren, op een bankje, voor de directrice. Plots kwamen ook alle andere leerkrachten erbij zitten. We begonnen ons al af te vragen waarom we precies nog moesten komen.. We bereidden ons al voor op zo’n heel awkward moment waarom de directrice gewoon ‘thank  you for teaching’ zou zeggen en daarna zo’n heel onaangename stilte.. Maar in plaats daarvan begon de directrice te vertellen dat ze het enorm fijn vond dat we les kwamen geven. Dat ze onze manier van lesgeven enorm fijn vinden. Ook dat ze wel een arme school zij maar dat ze ons toch iet wilden geven. En toen kregen we allemaal een drankje (Malta, eigenlijk niet zo heel lekker :p ) en een meatpie (een driehoekig deeg met en ieniemienie beetje vlees, als je het vlees kunt noemen, in.) We vonden het allemaal heel lief van hen want dat hadden we echt niet verwacht! En toen vertelde de directrice haar nog dat wanneer we dit op hebben, dat ze dan bang zouden zijn dat we niet meer aan hen zouden denken. Dus ze hadden nog iets! Wat bleek, we kregen nog elk 2 pakjes!! Een pakje van the whole staff of RC Girls en een pakje van onze eigen juf (of meester in Anke haar geval). In mijn pakjes zaten twee stofjes!! (2 yard elk, dus perfect voor een kleedje!) en men juf vroeg nog of ik morgen of overmorgen nog een keer langs kom want ze heeft nog een armbandje. Het stofje dat ik van men juf heb gekregen heeft zij ook gekocht voor zichzelf. Ook het armbandje dat ze voor me heeft, heeft zij ook voor zichzelf gekocht. Anke, Loes en Renée hebben ook stofjes, armbanden en een ketting gekregen.

Ik ben jullie dat vergeten te vertellen denk ik!! Ik heb vorige week van men juf ook al een stofje gekregen. Wat bleek, ik had dat stofje al voor mezelf gekocht. Nu had ik vandaag men kleedje (in het stofje dat men juf voor me had gekocht) aan en mijn juf had het hare ook aan. (Ahja, ze had hetzelfde stofje ook voor haar gekocht!) Samen staan we natuurlijk op de foto met onze prachtige jurken!

Ja, jullie hebben het wel door he, ik heb echt genoten van deze stageperiode bij RC Girls!

Vrijdag gaan we observeren bij TNT. Daar heb ik ook wel zin in! We gaan vrijdag al observeren want volgende week is het een korte week: donderdag is het de nationale feestdag hier! Ghana viert zijn onafhankelijkheid. En als we maandag zouden observeren, zouden we maar twee dagen echt les geven.

Vandaag heb ik ook de eerste stappen ondernomen voor de kleuterscholen.. Ahja, ik had jullie gezegd dat ik jullie op de hoogte zou houden ivm het geld dat jullie mij hebben gegeven (in ruil voor die overheeeeerlijker-met-liefde-gemaakte-koekjes!) Ik ben deze avond met Edward Daddy hout gaan kopen. Wat er allemaal al gemaakt zal worden: een kast voor de juf van KG 2 in de RC Boys school, een kast voor de juf in de RC Girls school, 3 stoeltjes voor in de KG2 RC Girls (die arme petotterkes moeten soms per twee op 1 stoeltje zitten!) en nog een tafeltje voor de RC Girls (sommigen zitten ook met 4 aan zo een klein ikea tafeltje, je kent da wel!) Vrijdagnamiddag gaan Edward Daddy en ik naar de beide scholen om het allemaal nog eens te bekijken en dan worden ze echt gemaakt! Spannend!!! :D

Voor de special school ga ik waarschijnlijk kopkussens kopen. Loes gaat namelijk bedden laten maken (waarschijnlijk gaat Zurka dit maken) en Renée ging ook bijleggen. Ook Kaat en Yasmine gingen hierbij bijdragen! Zo kunnen we allemaal samen bedden, kopkussens en matrassen kopen en kunnen ze echt van start gaan met hun project om een internaat te maken.

1. Domi:
    27 februari 2014
    Hey Delphine!
    't Is weeral efkes geleden hé. 't Is hier hectisch en Bart heeft zware griep gehad (zoals de helft van het land :-().
    Maar ik volg al je verhalen met veel plezier hoor! Ik ben blij dat je nog altijd zo enthousiast klinkt :-) wat een geweldige ervaring toch!!! En je maakt PRACHTIGE foto's, amai! Heel leuk, zo kunnen we ons helemaal voorstellen hoe je leven daar is.
    Geniet er nog geweldig van hé!
    Dikke kussen, ook van Bart!
    Domi
  2. Tante Betty:
    2 maart 2014
    Ik wil die foto van die " dezelfde " jurken wel graag eens zien . Je hebt ondertussen al wel een gevulde kleerkast zo te horen
    Geniet er nog maar van en schrijf nog veel = keileuk
    T . Betty en N . Marc