Een nieuw hoofdstuk: The special school!

29 januari 2014 - Kpando, Ghana

27 januari 2014

Gisteren heb ik de Glenn zijn haar geschoren met de tondeuse.. en al zeg ik het zelf: da heb ik goe gedaan! :-D

Afgelopen week heb ik ook voor de eerste keer een vis gekuist en gefileerd! ’s Avonds smaakte de vis eens zo goed ;-)

Jaja, ik maak hier vanalles mee!! Zo hebben we gisterenavond nog Lights off gehad! Dat wil zeggen dat de elektriciteit gewoon uit valt. Het was de derde keer sinds we hier waren. Maar het heeft nog nooit lang geduurd. Gisteren duurde het bijvoorbeeld maar 12 minuten J ik denk dat we van geluk mogen spreken! Al is dat toch verschieten hoor.. Ineens springt het licht uit en de ventilatoren.. Amai dan voel je pas hoe warm het hier is.. Al beginnen we het allemaal wel gewoon te worden.. Het zweten zal wel blijven denk ik.. amai men botten!

Vandaag zijn we (de meisjes) voor de eerste keer naar the special school gegaan, een school voor mensen met een beperking.

We kwamen er aan om ongeveer 7.30u, en toen bleek dat de school pas van start ging om 8.30u. We moesten dus wel even wachten. Om kwart na 8 kwamen er twee leerkrachten aan. Wat me verbaasde was dat er enkel mannelijke leerkrachten waren. Ze wisten wel niet dat we deze twee weken kwamen. We hoopten dat Rejoice de directie wel had gecontacteerd..Niet dus.

De leerlingen kwamen langzaam één voor één wel naar school. De meeste per taxi omdat de plek waar de school gelegen is moeilijk te bereiken is te voet. De school is iets wat afgelegen op een heuveltje. Het is wel een mooie plek.

De school heeft normaal ook een minibusje maar helaas is het stuk.. Hierdoor kunnen er tal van leerlingen gewoonweg niet naar school gaan! Vandaag hebben we maar 6 leerlingen gezien. Normaal zouden er een stuk of 10 zijn. De directeur wist ons te vertellen dat er normaal minstens 40 kinderen naar school komen. Hij vertelde ons ook dat ze nu proberen om in de lokalen bedden te plaatsen, zodat ze een soort internaat kunnen worden. Enkel hebben ze nog geen matrassen..en nog maar heel weinig bedden. Ik ben in ieder geval al van plan om mijn lakens hier achter te laten. We willen dan ook met ons vieren geld bijeen rapen om matrassen en misschien ook nog bedden te voorzien.

Vandaag is mijn nieuw kleedje klaar ^^ spannend! Ik zal er één van de dagen een foto op zetten hier ;-)  Amai mammy, je zou ze moeten bezig zien de naaisters! Ze hebben zo’n naaimachine dat je met de hand moet draaien Ik zal er proberen een foto van te trekken! En als we onze kleedjes of rokken passen, vragen ze telkens of het goed zit of niet.. zo niet, passen ze het onmiddellijk aan! En dat voor 8 euro ofzo!! Een op maat gemaakt kleedje voor 8 euro.. zoek dat maar eens in België ;-) Ik denk dat ik zelf nog wat stof meeneem zodat ik er samen met jou mee kan naaien thuis Mammy.

Ohja, mama ik heb alvast besloten wat ik graag als eerste avondmaal wil eten J Pizza!! :D niet dat het eten hier niet lekker is hoor. We maken zelf ons eten klaar, elke keer. Zo hebben we al spaghetti, gebakken rijst, pannenkoeken, … en nog zoveel meer gemaakt!

28 januari 2014.

Vandaag hebben we voor het eerst les gegeven in de special school. We geven in deze school met zen vieren samen les. Wat wel tof is, zo kunnen we al onze ideeën samenvoegen. Zo hebben we al enkele liedjes aangeleerd (make banana en head, shoulders, knees and toes!) Ook hebben we gevoetbald, Chinese voetbal gespeeld, en nog zoveel meer! Vandaag waren er 6 leerlingen aanwezig: Afi, Mummy, Emanuel, Edem, Wisdom en Amenyo.

Vanavond gaan we proberen om een ghanees gerechtje te maken, op ons eigen! Yam, een soort van aardappel, met een koolslaatje.

Wow, het is nog exact 2 maanden en ik ben al weer op weg naar België?! Wat vliegt de tijd hier!

29 januari 2014.

Vandaag hebben we bij de special school schudkokers gemaakt. Het was echt super om te doen! Ook nu waren er maar 6 leerlingen..  We hebben een kijkje genomen in de berging van de school en man.. die hebben super veel materiaal! En toch doen ze er niets mee.. Zelfs tekeningen van vorig jaar liggen gewoon in een doos. Het is zo jammer dat de leerkrachten er niets mee doen. Het is dus aan ons om de leerlingen voor deze twee weken toch een fijne tijd te voorzien!

Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.. Het is voor ons alle vier nog zoeken naar welke dingen ze kunnen en welke niet.. Het niveau is zo verschillend!

Buiten de schudkokers hebben we ook nog muziek gemaakt (op een djembé, jaja!) , gezongen, gedanst, voorbereidend schrijven geoefend..

We hebben ons in ieder geval niet verveeld! ;-)

Liefs!

1. Kim Noens:
    29 januari 2014
    De tijd vliegt inderdaad echt voorbij! Vandaag heb ik infomoment gehad over buitenlandse stage :) ik had zelfs een beetje zenuwen stom é :) vanavond begin het beslissingswerk wat word mijn top 3 :)
    Ik zie da je het daar heel goed doet en u amuseert :) ik kijk er altijd naar uit als 1 van de ladies een nieuw reisverhaal schrijft ik doe men mail open en er komt dan telkens weer nen grote smile op men gezicht en lees ik jullie verhalen en vaak lees ik ze dan nog eens voor aan jasp :) meisje doe da nog goe en tot je volgende reisverhaal

Groetjes uit het koude belgiëlandje xxx
  2. Warda (hm) mama:
    29 januari 2014
    Amai, weer zo'n spannende belevenissen, tof zeg. 40 kinderen op de school, dat is in België ondenkbaar. Zo te zien ga jij een fantastische kokkin worden daar, en als je thuis bent mag je het allemaal eens klaarmaken.
    Tot de volgende belevenis hé. dikke kus
  3. Tante Betty:
    29 januari 2014
    En vergeet ons dan ook niet uit te nodigen hè , om te proeven wel te verstaan , niet voor de afwas ....
    XXX
  4. Sandra:
    29 januari 2014
    En wij willen ook met veel plezier komen proeven :-). Amai je hebt daar precies wel de tijd van je leven hé. Geniet er van...
    Groetjes en we kijken al uit naar het volgende verhaal...
  5. Maïté:
    29 januari 2014
    Super hoe je je daar kan ontplooien. Door alle nieuwe indrukken gaat de tijd eens zo snel. Probeer zoveel mogelijk te genieten. Ik kijk alvast uit naar je volgende verhaal. x
  6. Nathalie:
    30 januari 2014
    Okidoki delphientje, dolle dinsdag doen we als je terug aankomt!!!! We missen je wel hoor!!! Xxx
  7. Christine:
    31 januari 2014
    Mammy en ik zitten hier met twee bij een tasje thee te genieten van je verhaal en van de prachtige foto's ! Mammy heeft haar naaimachine net voor onderhoud naar de winkel gebracht, dan kan je eraan vliegen wanneer je weer terug bent. Dikke kus van ons twee aan jou en Bandele xxx