Madam Delphine!

19 februari 2014 - Kpando, Ghana

18 februari 2014.

Vannacht is onze zuster weer blijven slapen ;-) Gelukkig heeft ze het water dit maal niet opgebruikt ;-)

Deze morgen werden we wakker en Glenn had gebakken appeltjes gemaakt voor ons, ’t is bijna de nieuwe man ;-) Hij doet namelijk zijn was ook zelf!

Vandaag was het onze eerste lesdag bij de RC Girls! Spannend, ik had er wel zin in! Ik geef deze week les in een KG 2 ( tweede kleuterklas, de oudsten) .

Af en toe was de juf weg..Maar verrassend genoeg vond ik dit niet erg. De kinderen in deze school verstaan me al een pak beter dan in de andere school! Ik ben begonnen met een ochtendritueel. Daarna heb ik de les van gisteren herhaald: wegen en meten. Ik moest de woorden “Tall, small, heavy en light” aanleren. Dat was aardig goed gelukt! De meeste kleuters hadden het echt onder de knie!

Daarna heb ik de tafels en stoelen aan de kant geschoven voor een muzieklesje. We hebben gedanst, gezongen en muziek gemaakt met ons lichaam. De kleuters waren zo enthousiast!

Daarna was het al tijd voor de break.

Na de break heb ik geprobeerd om het alfabet aan te leren. Mijn eerste indruk bleek dat ze dit al goed onder de knie hadden! Maar toen besefte ik dat ze het gewoon rats uit hun hoofd benoemden.. Wanneer ik hen willekeurig een letter vroeg, konden maar enkele hierop antwoorden.

Na de lesdag zijn we met zen vieren (want Kaat en Yasmine geven enkel les in de special school en Glenn geeft les in het middelbaar) naar de naaisters gegaan. Daar stonden Kaat en Yasmine al op ons te wachten. Ik heb men kleedjes gepast en weer nieuwe stof afgegeven.

Ook Zurka stond ons bij de naaisters op te wachten, samen met hem zijn we naar een chopbar gegaan. We hebben fufu gegeten in een soup van vis of vlees. De soup van vlees was nogal pikant vond ik. Maar de fufu was niet vies.

Het is al weer tijd om de volgende lessen voor te bereiden, te wassen en zo voort.

19 februari 2014.

Deze morgen heeft Kaat pannenkoeken gebakken, wat een feestmaaltijd was dat! (Het brood was op, hihi)

Nadien ben ik weer van slag gegaan bij de RC Girls. Op woensdag is het telkens na de assembly ‘Worship’. Dat wil zeggen dat ze met heel de school naar de kerk gaan. Ook wij zijn mee naar de kerk geweest. Het is een kerkdienst van ongeveer een halfuur geweest denk ik. In de kerk kwamen we de leerlingen van de RC Boys tegen. Alle kleuters stonden onmiddellijk rondom mij en hielden men hand vast. Het was enorm fijn om ze weer te zien!

Om 8.45u zijn we weer richting de school gewandeld. De leerlingen moeten hier op eigen houtje weer naar school gaan. Zelfs de kleuters! Van zelfredzaamheid gesproken ;-)

Daarna was het weer mijn beurt om les te geven! We hebben weer geoefend op de woorden Tall, small, short en big.

Dit nam al snel de hele voormiddag in beslag! Voor ik het goed en wel besefte was het al break!

Plots moest men juf lachen wanneer ze buiten enkele kleuters hoorden praten. Ze zei “The children said that they’re going to cry when you leave!”    Hihi, daar doen we het voor he!

1. Nathalie:
    19 februari 2014
    Dat kan ik begrijpen, dat ze daar gaan huilen wanneer je vertrekt! Als je daar maar de helft van de impact hebt op die kindjes zoals je hem hier thuis hebt bij Yaisa dan kan ik dat goed geloven!! Cxx
  2. Serge:
    19 februari 2014
    Hé , goe bezig Delphine !!! Keep the good thing going ;-))
  3. Christel Guiette:
    20 februari 2014
    Toch leuk elke keer iets te lezen over jullie belevenissen :-) xxx dikke knuffel van ons allemaal xxx