Wat een avonturen..!

18 januari 2014 - Kpando, Ghana

15 januari 2014.

Gisterenavond wou ik nog snel men haren wassen..Maar men lichaam dacht er anders over.

Omdat er enkel ’s ochtends (tot een uur of 9) stromend water is, ging ik men haar in een emmer wassen. Dus.. ik draai men hoofd, zeep men haren in.. En wanneer ik het wou uitwassen, begon ik me super draaierig te voelen! Geen paniek dacht ik, even blijven hangen en dat komt in orde.. Ik kreeg een glas water en druivensuiker. Al was dat laatste geen goed idee.. Ik begon over te geven, langer dan een uur! De medestudenten vonden dat toch een beetje verontrustend.. dus hebben ze aan onze wachter gevraagd of die iemand met een auto kon gaan halen.. En ja Zenne.. bibi kon naar het ziekenhuis gaan! Dat is ook eens een andere kant van Ghana he… Wanneer we daar aan kwamen, moest ik me eerst registreren.. al een geluk kon iemand anders dat voor mij doen. Ik was zo slap van al dat overgeven. Ze hebben bloed getrokken (geen paniek, het waren allemaal propere naalden uit een nieuw zakje! ;-) ) na een halfuur kreeg ik de uitslag… Niets speciaals te zien! Ondertussen heb ik al een baxter gekregen en een pilleke tegen het overgeven.  Ik heb er een nachtje moeten blijven.. Alle privé kamers waren vol… dus ik moest op een gezamenlijke kamer liggen. Het licht bleef er de hele nacht branden en iedereen wandelde binnen en buiten.. Al een geluk was ik zo moe, dat ik toch enkele stukjes van de nacht heb kunnen slapen.

En geen paniek!! Ik ben nu al weer veeeeeel beter! Al het eten blijft weer in me zitten!

16 januari 2014.

Vandaag was het donderdag, market day!!! Dat betekende ook dat onze eerste kleedjes klaar zijn!!! Joepie!! Market day wilt eigenlijk zeggen dat je goedkoper dingen op de markt kan kopen. Heel interessant ;-) ! Ik heb nog geen muziekinstrumenten gekocht, wanneer we naar de waterval in Ho gaan. (dat zou volgend weekend zijn) zou je een ruimer assortiment vinden… Ik kan haast niet wachten!!

Rejoice kwam deze avond ook langs… We hebben haar gevraagd hoe de wetten en regels hier zijn rond stokslagen. Ze was soms wel geschrokken door wat we vertelden… We waren wel blij dat we hier bij Rejoice terrecht kunnen.. Ze heeft echt wel het beste met ons voor. We spraken niet enkel over het schoolleven maar ze was ook geïnteresseerd in ons leven hier in Ghana.. Wat doen we, hoe slapen we,… ’t is een lieveke, ons Rejoice!

17 januari 2014.

We hebben aan Rejoice gevraagd of het oké is als we geen les geven op vrijdag. Zo kunnen we ons in het weekend ook goed voorbereiden op de komende week dat we les geven en kunnen we voor het schoolwerk in België werken. Dat betekende dat we dus vandaag een beetje konden uitslapen!! Yeah right, om hoe laat sta ik op?! 8u!!!!!! Ik ben hier potverdekke al helemaal aan’t inburgeren he! ;-) Want het leek alsof ik echt had uitgeslapen, ons Mammy zal dat graag horen! ;-)

We zijn vandaag nog eens naar de markt gegaan… (wanneer doen we dat niet ?) Wanneer we terug naar ons huisje gingen, kwamen Anke en ik langs een kotje waar er hout wordt bewerkt in verschillende beeldjes. Super mooi! Ik was echt onder de indruk! Er zijn maskers te koop voor 15 cedi! (1 euro is 3 cedi!!) Ik weet alvast wat er in men koffer gaat zitten!!!

Vanavond gaan we frietjes maken! Hihi, jaja weeral, maandag hadden we er ook gemaakt! Dat gaat smaken!!

18 januari 2014.

Wow, we zijn naar the monkey century gegaan!! Er kwamen apen gewoon bananen uit onze handen eten! Bangelijk! Daarna zijn we naar een stadje gegaan waar ze hun eigen stof weven. Heel knap om te zien! Anke, Loes en Renée hebben zelf ook een stukje gemaakt. Nadien zijn we nog naar the bamboo beach gegaan.

Ons vervoer was niet zomaar een auto.. neenee, het was een brommer met een bakske achter! Echt te geweldig! :D Zalig om zo rond te rijden, met de wind in je haren… Helaas ging het niet altijd even vlot, wat wel grappig was! We maakten ons ook totaal geen zorgen over of dit nog in orde zou komen of niet..

Het leven hier is ook echt leuk.. Go with the flow… Enkel voor de aapjes moesten we zorgen dat we wel degelijk op tijd daar waren. Als je vroeg genoeg bent, hebben ze zeker nog veel honger + dan zijn de meeste toeristen er nog niet. En effectief. We hebben er wel een stuk of 10 gezien! Vanavond gaan we ons eerste feestje bezoeken! Eens benieuwd wat dat gaat geven!

1. Serge:
    Hi Delphien,
    Hé wat leuk, buiten de noodgedwongen tussenstop in het ziekenhuis, dat er al zoveel toffe dingen gebeurd zijn !!! Hopelijk blijft alles even positief en leuk verlopen ;-))
  2. Tante Betty:
    18 januari 2014
    Wat een verhalen , ik ben gewoonweg keijaloers (behalve dan het ziekenhuisgedeelte ....) geniet ervan en schrijf nog veel leuke verhalen X
  3. Christine:
    18 januari 2014
    Ik ben heel blij dat mama en Christine mij je verhalen voorlezen, dus moet uw middeleeuwse oma nog geen computer kopen ;-)
    Mammy
  4. Warda (hm) mama:
    18 januari 2014
    amai, das al eventjes geleden hé. Ik maar alle dagen inloggen om te zien of er al een volgend verhaal is. Amai Delphine was die pot met takken niet zwaar en heb je er mee kunnen lopen.
    en dat avontuur met die aapjes, ik had gedacht dat je dat niet zou doen. Na uw avontuur in Apenheul, dat nog in je geheugen staat gegrift.
  5. Tant'Annemie:
    19 januari 2014
    Hi Delphine,
    De overnachting in dat ziekenhuis Delph.moet ge maar één keer doen hé.Je maakt me echt benieuwd naar dat kleedje!
    Je moet maar eens paraderen en op foto vastleggen .....ik denk dat iedereen super benieuwd is!!!!!!!
    Laat ons niet te lang wachten.....ik ga er alvast over dromen......Welk motiefje, kleur ,snit......kort ,lang ik ben bijna in dromenland........oei is dat al ZOOOO laat!
    BYE,Bye T.Annemie.....dikke knuffel ......