Bloed, zweet en tranen! deel 2!

2 februari 2014 - Kpando, Ghana

1 februari 2014.

Wow, we zijn al in de maand februari…! Ik heb het al enkele malen gezegd, maar de tijd gaat hier vooruit!

Deze morgen zijn we vertrokken naar Akusika, ons plaatselijk cafeetje, waar we hadden afgesproken met Luca en Nora, twee duitsers, zij verblijven voor een jaar in Ghana. Ze doen vrijwilligerswerk in een plaatselijke basisschool. Ze zijn net afgestudeerd aan de middelbare school en gaan na hun vrijwilligerswerk verder studeren. Samen met hen, en Zurka zijn we met zen allen vertrokken naar de Wli watervallen. De watervallen zijn gelegen in Hohoe, een klein uurtje rijden van Kpando.

Ja, daar gaat men verhaal van bloed, zweet en tranen deel twee! Amai zeg.. De waterval van Wli is opgedeeld in twee watervallen: the upper falls en the lower falls. Natuurlijk wou iedereen wel de upper falls zien. En ja, bibi hong er weer aan! Het was een klim van een dikke twee uur. Een beetje langer dan de klim van the Mount Afadjato dus. Verdorie zeg! Wat is dat toch grellig als je naar boven moet klimmen via de wortels van een boom! Jaja, men hart heeft het toch net gehaald, want amai wat een angsten heb ik weer overwonnen.. Het zicht was het wel weer waard natuurlijk! Hier moest en zou ik toch een plons in doen! En amai… koud! Maar eens je onder de waterval stond, zaaaalig!

We hebben ons daarna mooi in het zonnetje gelegd om toch nog een kleurtje te pakken! Daarna zijn we begonnen aan de afdaling… Met knikkende knieën weliswaar! Maar doordat Glenn een praatje is begonnen met me ging het toch nog vlotter dan verwacht!

We zijn daarna ook nog naar the lower falls gegaan. Ook wel een prachtig zicht! Naast de waterval zie je allemaal kleine zwarte puntjes aan de berg… Het zijn niet zomaar puntjes maar allemaal vleermuizen!!! Op een gegeven moment vlogen die vleermuizen allemaal in het rond, een zot zicht om te zien!!!

Wanneer we daar even waren uitgerust zijn we naar een supermarkt gegaan in de buurt! We hebben wat koekjes gekocht, maïs!, cornflakes en nog wat dingen.. Het was dezelfde soort supermarkt als in Accra, enkel was deze natuurlijk een pak kleiner. Tot grote spijt van de andere studenten was er geen kaas te bespeuren (mij hoorde je nu niet echt klagen, hihi)

Na ons bezoek aan de supermarkt zijn we naar het trotro station gereden richting Kpndo.. het was ondertussen al 18 u!

Enkele weetjes:

De cola hier smaakt me toch niet meer hoor… Ja mama, ik kan al voorstellen dat je nu met grote ogen en open mond naar het scherm aan het staren bent ;-) in de plaats drinken we hier geregeld Alvaro. Dat is een frisdrankje gemaakt met passievrucht, heeerlijk!

Ik mis wel een beetje vlees.. We eten hier enorm veel groenten en brood.. :/ En vaak zijn het ook dezelfde groenten: kool, tomaten, komkommer, sla, bonen… dus als iemand een voorstel heeft wat we kunnen maken met deze groenten: altijd welkom! Rijst en spaghetti is hier ook overal te vinden.

Als een ghanees na 5 minuten je telefoonnummer nog niet heeft gevraagd, scheelt er iets mee! ;-) Neen, gene zwans!

2 februari 2014.

Vandaag vier ik een beetje feest, ja zus, gelukkige verjaardag! Wow, 30 jaar… En ik mis waarschijnlijk zo’n lekkere pannenkoeken, is het niet? Met ijs?! Oohh … Denk eraan, laat me op tijd weten wat voor stofjes je wilt hebben hé, en hoeveel meter, dan neem ik ze mee!

Zondag is ook nu weer rustdag.. Ik heb me op terras gelegd, in bikini en heb voor een halfuurtje liggen zonnen. Oh mama ik moest spontaan aan jou denken. Je zou het hier ook doen!! Maar dan elke dag! Zalig!

Voor de rest is het weer tijd om voor school te werken.

Deze middag stonden er plots twee kindjes aan de deur… Ze waren hier kennelijk al eerder geweest want ze deden onmiddellijk hun sleffers uit en kwamen binnen. Ik was op dat moment even alleen thuis. Glenn was naar de markt eten gaan halen en de drie andere meisjes waren naar een waterval gegaan. Ik wist niet wat ze van plan waren. Ze hadden een bloempje bij.. heel schattig. Ik heb dan maar enkele foto’s van hen genomen. Dat vonden ze heel plezant natuurlijk! Plots kregen we water uit de kraan!) dus heb ik ze snel moeten wegsturen om onze grote ton weer te vullen. Ja, dat is een bezigheid hier hoor! Voordat je iets anders doet ’s ochtends moet je kijken of er water uit de kraan komt.  Op die momenten besef je pas hoe vanzelfsprekend wij water vinden en hoe veel water je per dag verbruikt!

Liefs!

1. Eva:
    3 februari 2014
    Delphine!!

Ik ben zo jaloers op al je foto's en verhalen!
    Leeft men fotozakje nog?
    Ik wou da ik ook ghana gekozen had!!!
    Hier in Namur is het ook wel leuk maar slecht weer!
    Wanneer kom je terug?

Groetjes aan de rest daar! xxx
  2. Domi:
    3 februari 2014
    Hey Delphine!
    We hebben je gemist op het feest van je zus gisteren :-( maar het was KEILEUK om je te zien en te horen op skipe!!! Mammy kon er niet van over :-) Je zag er trouwens stralend uit!
    Heb gisteren samen met Mammy je laatste verhaal gelezen en prachtige foto's gezien, 't is toch wel 't één en 't ander daar hé, wat een ervaring!
    Allé, nog veel succes en vooral heel veel plezier Delphine, doetagoehé!
    Dikke kussen, ook van Bart!
  3. Ilse:
    5 februari 2014
    hoi Delphine
    tof om alles te kunnen volgen en fijn dat het er zo leuk is