Laatste dagen bij the special school

6 februari 2014 - Kpando, Ghana

3 februari 2014

Gisterenavond had Edward Daddy riceballs in een pindasaus met vis gemaakt voor ons. Het was wel ok, niet echt mega lekker maar wel lekkerder dan Banku ;-)

Vandaag zijn we weer bij the special school van start gegaan. We begonnen onze dag weer met een klein ochtendritueeltje. Daarna hebben we het verhaal van Mozes verteld. Stone, één van de begeleiders hier, heeft het verhaal vertaald. Ook hebben we geoefend om een echte Afrikaanse vrouw te zijn: met een bekertje water op ons hoofd gewandeld. Dat verliep al goed! Hihi, al draaide de boel wel om naar “we maken Renée nat!” en toen draaide het op een klein watergevecht uit ;-)

Omdat Edward Daddy zoveel voor ons kookt hebben we besloten dat wij een keer voor hem gaan koken: frieten! (Ja lief, hier ben ik weer met de frieten :-p ) met een gezond slaatje erbij! (om het toch een beetje gezond te houden he! ;-) )

Rejoice is ook nog langsgekomen vandaag. We hebben haar toen gevraagd of het oké is als we maar in vier verschillende scholen gaan lesgeven. In de laatste school zouden we maar 4 dagen kunnen gaan omdat de drie meisjes een week vroeger vertrekken dan ik. Wat zou maken dat we 1 dag zouden observeren en twee dagen echt les zouden geven (de donderdag: 6 maart is het een feestdag: de onafhankelijkheid van Ghana, dan geven ze sowieso al geen les). En we zouden graag met zen vieren naar Cape Coast gaan. Iedereen verteld ons dat we daar echt naartoe moeten gaan en dat het er zo mooi is.. Dus vroegen we aan Rejoice of ze dit een probleem vond. En inderdaad, “Je moet dat echt gezien hebben, het is er prachtig. Dat is zeker geen probleem!”. Het is toch een schatje he, ons Rejoice! + Nadat ik dan terug kom van Cape Coast ga ik nog een week met Glenn (en twee vrienden van hem die op bezoek komen) naar Tamale, helemaal het noorden van Ghana. Daar gaan we naar het national park! Hopelijk zien we olifanten!! De kans zou groot zijn want in maart is het hier nog droogseizoen, wat maakt dat je de dieren beter kan zien! Fingers crossed!!

Jaja, ik heb nog veel leuke vooruitzichten! Het weekend van 21 februari zijn we ook nog uitgenodigd, door een koppel, in Keta (wat dan weer zuidoostelijke kant van Ghana ligt) Dicht bij de kust ;-)

4 februari 2014.

Vandaag hebben we op the special school weer een Bijbelverhaal voorgelezen, het vervolg van Mozes. Het ging over de verschillende plagen. Nadien hebben we over elke plaag een activiteit voorzien. Zo moesten we water in bekers overbrengen, om ter snelste naar de overkant springen in kikkersprong, met de frisbee gooien, en nog zoveel meer! Wanneer we terug in the guest house waren heb ik nog wat in de zon een boek gelezen en wat gewerkt voor school.

’s Avonds zijn we Indomie (noodles!) gaan eten op straat. Dat is het enige gerechtje dat je eet op straat met een vork! Al de rest eet je met een lepel hier.. Ze verkopen ook heel weinig vorken hier, dus ook in the guest house eten we altijd met een lepel. Dat zal wat worden als ik terug thuis ben ;-)

5 februari 2014.

Deze morgen hebben we we gedanst met de leerlingen van the special school. Ze vonden het geweldig! Ook hebben we als ochtendritueel, ja hoor, weer een Bijbelverhaal voorgelezen. Het verhaal van de 10 geboden.

Vandaag is het market day! Maar we zijn niet lang naar de markt gegaan want om 15u speelde de plaatselijke voetbalploeg “Hearts of Lions” tegen “Liberty”. “Dat moet je toch wel eens hebben gezien” zeiden we allemaal. En ja zenne, we zijn naar de voetbal gaan kijken. Al kon je het niet altijd voetbal noemen… de ene helft van de tijd was de bal meer te vinden in de lucht dan op de grond. En de andere helft van de tijd lagen er meer spelers op de grond dan de bal! Ja, we waren het er allemaal over eens : die Ghanezen kunnen beter toneel gaan spelen ;-)

Tijdens de voetbal was er natuurlijk ook muziek te horen! Elke ploeg had zijn eigen muziekgroepje. Dat maakte alles nog eens zo plezant! Ook Bandele heeft ervan genoten! The hearts of lions zijn gewonnen met 2-0!!

6 februari 2014.

Het is niet te geloven, ik ben hier nu al een maand. Nog minder dan 2 maanden en ik ben weer thuis, Yaïsa! Ben je nog aan het aftellen? Je lampje is al goed van pas gekomen hoor! Het ligt onder men kopkussen ;-)

Vandaag was het de laatste dag bij the special school! Wow, dat betekend dat ik in de helft van de stagescholen zit nu.. Volgende week beginnen we bij teh RC Girls en we eindigen bij de TNT.

Er waren vandaag drie meisjes uit Denemarken, zij komen 4 dagen naar the special school om gezondheidslessen te geven. Zo hebben ze vandaag de leerlingen geleerd om hun handen te wassen. We waren dus met meer begeleiders dan leerlingen: aangezien er maar 6 leerlingen waren… Voor de rest hebben wij nog met de leerlingen met ballonnen gespeeld, gedanst en muziek gemaakt! Uiteraard hebben we nog een groepsfoto getrokken!

Morgen gaan we naar Ho, we (de 4 meisjes, Glenn moet lesgeven morgen) gaan het zwembad eens opzoeken :-D Een van de dagen komen ook de twee andere Belgische meisjes aan in Kpando! Ik veronderstel dat ze nu al in Accra zijn. Het gaat hier gezellig worden!

Liefs!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade