Goodbye TNT.

6 maart 2014 - Kpando, Ghana

3 maart 2014.

De eerste les bij de TNT school… Het is aanpassen. Ik geef les aan de eerste kleuterklas.. Wat maakt dat ze totaal nog geen Engels kunnen praten. Best een opgave maar ik merk dat men mimiek al veel helpt! ;-) lucky me!

Ik wou nog maar net beginnen, ik nam een gelamineerd papier tevoorschijn waar de dagen van de week op stonden, of mijn juf vroeg al “Are you going to give that to me?” . Ik wist niet wat ik hoorde.. Ik was nu wel degelijk van plan om dat aan hen te geven. Het enige wat ik nog kon zeggen was “yes”. Ze zijn hier duidelijk goed geconditioneerd: telkens wanneer er blanken komen, geven ze iets aan de scholen… Dit was voor mij al een slechte start. Ik verschoot er echt van. De juf was ook niet verlegen om het te vragen.. Ze zijn het hier duidelijk gewoon om dingen te krijgen…

Het lesgeven vond ik soms een opgave. Doordat de kleuters me niet begrepen had juf Liesbeth veel vertaald. Maar soms bemoeide ze zich ook met men les. Zo was ik een Bijbelverhaal aan het voorlezen en plots begon zij dingen te zeggen die de kleuters moesten herhalen..

Na het lesgeven ben ik naar de wood shop gegaan.. Mijn laatste souvenirs zijn een feit! Hihihi.. moet de laatste nog gaan afhalen, die zijn alvast besteld.

Nadien ben ik naar edward Daddy gegaan. Ik ben samen met hem begonnen om de kasten in elkaar te knutselen!! Jaja, ik heb mee liggen schuren en timmeren. Titine, straks kan ik de Guido nog helpen hoor!  De volgende keer gaan we nog hout kopen om de deuren en de achterwand te maken. Daarna zijn de stoeltjes en tafel aan de beurt! Ik moet ook nog verf gaan kopen om de kasten in een mooi jasje te steken.

4 maart 2014.

Tijdens het lesgeven zei men juf plots “ik ga naar de bank”.. En na 10 minuten was ze verdwenen… Dit was de eerste keer dat er een leerkracht echt voor de hele dag weg was.. Ik had op een gegeven moment muziek opgezet (Azonto, dat is een liedje met een specifieke dans.. Te vergelijken met de macarena) en plots kwamen de kleuters van KG2 er ook bij. De juf kwam na 5 minuten ook een kijkje nemen en vroeg dan of ik een foto van haar en haar kinderen wou trekken. Toen verdween ze weer, en liet haar kinderen bij mij in de klas natuurlijk. Na nog geen 10 minuten kwam ze terug en zei ze dat ook zij naar huis ging, ze had ‘buikpijn’.. Daar kon ik natuurlijk niets tegen zeggen en hop.. Ook zij was weg… Al een geluk zijn de klasjes hier zo klein.. Ik had er 15 (eerste en tweede kleuterklas samen)

Om 12u kwam men juf terug.. net op tijd want ik ging vertrekken. Ik ben benieuwd wat me morgen te wachten staat…

Na het lesgeven ben ik naar de RC Girls vertrokken. Ik werd er weer hartverwarmend onthaald! Ik heb van juf Margret drie armbandjes en een ketting gekregen. Super lief! Alle kleuters stonden met een brede glimlach in de deuropening. Het maakte me onmiddellijk gelukkig!

Na het bezoek aan de RC Girls ben ik naar de naaisters geweest. De laatste jurkjes zijn een feit! Ook de kleren voor Bandele zijn een feit! En amai, wat een afrikaanse bink is het geworden! Hij straalt! (foto’s volgen!)

Tegen 16u zijn Kaat, Anke en ik vertrokken naar Hohoe, naar de juwelier! Ja mama, wou jou ring is echt goed gelukt! Ik ben er trots op! Zus, onze ringen zijn iets minder maar geen paniek de juwelier ging er nieuwe maken,  morgen zouden ze klaar zijn. Al weet ik niet of ik morgen tijd heb om naar Hohoe te gaan (het is twee uur heen- en terugrijden. ) En morgen is het de laatste marketday en heb ik afgesproken met edward Daddy voor het hout te kopen…

Morgen is het ook onze allerlaatste stagedag. Wow, het is vooruit gevlogen hier!

5 maart 2014.

De laatste stagedag vandaag.. Het was echt vreemd… Het is woensdag dus begonnen we de ochtend met worship. Deze school gaat niet naar de kerk, ze organiseren dit in een klas van de lagere school. Nadien ging iedereen naar zijn eigen klas. Daar zag ik een doos met allemaal gelamineerde spullen in.. En wat bleek.. Ze hebben gewoon al gelamineerde kaartjes met de dagen van de week op.. Dat maakte me erg kwaad, want ik had maandag iets gelijkaardigs aan hen gegeven. Ik heb madam Liesbeth onmiddellijk aangesproken en gezegd dat ik mijn ochtendritueel dan weer mee naar huis neem , ik geef het liever aan een school waar ik zeker(der) over ben dat zij het gaan gebruiken. Waarop madam Liesbeth vroeg “wat ga je dan aan ons geven?” dit maakte me nog kwader waarop ik gewoon heb gezegd dat het niet is omdat ik hier ben dat ik hen iets moet geven. Dit was de druppel.. Gewoon de manier waarop ze het vroeg, zonder enige schaamte. Dan geef ik liever nog extra materiaal aan de drie andere scholen dan aan deze school.
Door dat incident was de rest van de lesdag echt geen pretje voor me.

Daarna zijn Renée, Glenn, Zurka en ik naar een chop bar gegaan om grasscutter (= een grote rietrat) te eten. Het smaakte nogal vreemd, je kon het moeilijk vergelijken met ander vlees.. Qua structuur zag het er een beetje uit zoals stoofvlees. Maar de smaak was toch gek. Ik zou het nu niet nog een keer eten. Maar dat neemt niet weg dat ik niet blij ben dat ik het heb geprobeerd!

Vandaag is het ook marketday! Ik heb de laatste spulletjes gekocht! Het is dan ook een van de laatste marketdays voor mij..

6 maart 2014.

Vandaag is et de nationale feestdag van Ghana. Ze vieren de onafhankelijkheid vandaag. Om half 9 is het hier van start gegaan. Iedereen kwam naar Kpantech (dat is het schooldomein hier). Het begon met een heuse fanfare die op het voetbalveld kwam marcheren. Gevolgd door een vijf tal marcherende groepjes.

Je zou het eigenlijk in één woord kunnen opsommen wat ze deze voormiddag hebben gedaan: gemarcheerd.

Soms snel, soms traag. Niet dat het niet knap was om te zien! In tegendeel!

Deze namiddag ga ik nog samen met Renée en Kaat naar Hohoe. Onze ringen halen.. Nu hopen dat ze wel goed gelukt zijn! ;)

Morgenvroeg vertrekken we richting cape coast. Eigenlijk gaan we eerst naar unzolezoe (zo spreek je het toch uit). Daar zijn paalwoningen te zien…Mijn fototoestel is in ieder geval goed opgeladen! (nu mijn zak nog inladen! ;-) )  Onze eerste twee nachten zijn al gereserveerd.

Ik zal jullie dus een week niet up- to- date kunnen houden maar niet getreurd.. Ik probeer, van zodra ik terug ben, alles zo gedetailleerd mogelijk te vertellen!

1. Christine:
    6 maart 2014
    Allez vooruit een 2de handige Harry(ette) in de familie ;-)
    Een boeiende tijd nog ginder !
    Bedankt voor je relaas, Delphine !
    Lie-iefs
  2. Tant'Annemie:
    7 maart 2014
    Hi Delphine,

A nice trip en geef je ogen maar goed de kost. Delphine als ik een schrijnwerker nodig heb weet ik alvast wie ik moet contacteren!!!!
    Superleuk om al je foto's te bekijken.

Dikke knuffel. Ciao